2.5.2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pikayhteydenotto

  • Hidden

    Kiinnostaako yhteistyö? Täytä alla oleva lomake, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian!

  • Kiinnostaako yhteistyö? Täytä alla oleva lomake, olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian!
  • Haluan, että minuun otetaan yhteyttä toimipisteestä(Pakollinen)
  • Nimetön(Pakollinen)
  • Nimetön
  • Bulkmann, Esa-Matti Samppa: “Miksi vaihtaisin hyvän pois? 

    Bulkmannin Esa-Matti Samppa on autoilija kolmannessa polvessa, ja neljännestäkin ovat Esa-Matin esikoinen ja kuopus valinneet ammattiautoilun alakseen. Esa-Matin isoisä Aarne aloitti ammattiautoilun vuonna 1925, ajaen ”amerikanraudalla” sahatukkeja Turkuun, siirtyen myöhemmin lava-autoihin.

    Aiemmilta sukupolvilta periytynyt oppi ja omakohtaiset kokemukset ovat opettaneet välttämään turhia virheitä kaluston valinnassa ja ylläpidossa. Esa-Matti kertoo, miten Pekant Lieto liittyy vaikeuksien välttämiseen.

    Esa-Matin yrityksen käytössä on säiliöyhdistelmiä. Bulkmannin säiliöissä kuljetetaan jauhemaisia materiaaleja, kuten sementtiä ja tuhkaa.

    – Toiminta-alueemme on lähinnä Lounais- ja Etelä-Suomi. Aiemmin ajoimme myös ulkomaanliikennettä puoliperävaunuyhdistelmillä Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin. Vuonna 1986 siirryimme ns. irtoperäliikenteeseen yhteistyössä LKW Walterin kanssa. Kumppanuuden aikana ja ohessa laajensimme kalustoamme myös betoni- ja maansiirtoautoihin. Sementin ajo tuli mukaan vuonna 1999. Yhteistyö Euroopan kuljetuksiin erikoistuneen yrityksen kanssa päättyi vuonna 2005, jolloin keskityimme nykyiseen liikennöintiin. Viimeiset kolme vuotta olemme olleet Powder Transin sopimusautoilija.

    Korjaukset kestävästi, varaosat hyllystä heti

    Kuljetusliike Bulkmannin kaluston ylläpidossa kokemus on ohjannut nykyiseen valintaan.

    Esa-Matin yritys on käyttänyt Pekantin palveluita vuodesta 2017.

    – Kokemuksesta tiedän, että jos kalustossa ilmennyttä vikaa ei korjata heti ammattimaisen tarkasti, vika ketjuuntuu muihin osiin. Vaikeuksia ei kannata ostaa, ne tulevat ilmaiseksi.

    Pekantilla asiat tehdään kerralla oikein, mutta Esa-Matti korostaa myös Pekantin laajaa varaosavarastoa.

    – On suuri etu, että varaosat löytyvät suoraan hyllystä. Lisäksi varaosien hinnat ovat inhimillisiä.

    Automerkin omassa korjaamossa Esa-Matti on kokenut joutuvansa odottamaan varaosia ja jopa laittamaan taksin asialle, jotta puuttuva varaosa saataisiin korjaamoon ja kalusto liikkumaan.

    – Polttoainesuodattimen jalan mureneminen oli tyyppivika Volvoissa. Kamppeen kulku loppuu, kun polttoaineen syöttö hörppää happea. Soitin merkkihuoltoon, ja Suomesta löytyi yksi jalka. Se oli Vantaalla. Laitoin taksin hakemaan sen joutuin Forssaan, koska ei ollut varaa odotella huollon oman logistiikan toimia.

    Esa-Matti mainitsee vielä sivumennen huomiosta, jonka on tehnyt asioidessaan Pekantin Liedon korjaamolla:

    – Näyttää paikalliset merkkihuollotkin ostavan osia Pekantin varaosamyymälästä.

     

    Ammattilaisten palvelua ja työtä

    Pekantin Liedon korjaamosta on tullut Esa-Matin luottokorjaamo. Kommunikointi sujuu työnjohdon, varaosamyynnin ja asentajien kanssa mutkattomasti.

    – Turhaa työtä Pekantilla ei tehdä. He ottavat kantaa, mikäli jotain toimenpidettä ei kannata tehdä.

    Ajantasainen ammattitietokin on hallussa. Kun Esa-Matti soittaa Pekantille, työnjohto osaa jo puhelimessa sanoa mikä autossa tai perävaunussa kiikastaa.

    – Missään vaiheessa palvelu ei ole luulemista, vaan asiantuntijoiden työtä. Tiedän aina, mitä kukin korjaus maksaa ja varaosapalvelu vastaa osaltaan tarpeeseen.

    Myös asentajien kanssa jutustelu on avointa.

    – Luotan heihin, enkä mene korjaushalliin ”vahtimaan” heidän työtään.

    Palveluun ja hintoihin liittyen autoilija Samppa on todennut saavansa hyötyjä Pekantin pitkistä aukioloajoista.

    – Voin korjauttaa kalustoa oman työajan ulkopuolella, mutta Pekant ei veloita iltatyön tunneista päivähintaa kalliimpaa taksaa. Kun vien perjantai-iltana kaluston Pekantille, se on maanantaiaamuna tienaamiskunnossa.

    Entäs jos tulee sanomista kaluston korjauskeikan jälkeen? Esa-Matti muistaa yhden tapauksen, kun säiliöperävaunuun piti uusia jousipakka. Se vaihdettiinkin ammattitaitoisesti. Mutta:

    – Huomasin seuraavana päivänä, että säiliön kuskin puolen kylkeen oli tullut raapautumia. Meillä itsellä oli osaaminen korjata skruput, mutta soitin Pekantiin Typön Antille. He olisivat korjanneet jälkensä, mutta hän hyvitti laskussa vahingon. Pöntön naarmujen vuoksi hän ei veloittanut jousipakan vaihdon työn osuutta ollenkaan.

    Kuten tiedetään, suomalainen äänestää jaloillaan ja menee muualle, jos yhteistyö ei suju. Pekant reagoi vahinkoon oikein ja lunasti jälleen Esa-Matin luottamuksen.

     

    ”Saavatko muutkin näin hyvää palvelua?”

    Yrittäjyyden aikana Esa-Matista on tullut merkkiuskollinen kahdelle pohjoismaiselle merkille. Hän pystyy luettelemaan useita kuskin työtä helpottavia yksityiskohtia. Kuorma-autojen myyjänä ollessaan hän huomasi kehitysideoiden kaikuvan kuuroille korville, ja asenteen olevan kaluston käyttäjien ylenkatsominen.

    – Asiakkaan huomioiminen ja luontevan rehellinen palvelu ovat omassa työssäni ja palveluiden ostamisessani tärkeitä asioita. Minulle raskaan kaluston korjaamiselle ei ole vaihtoehtoja. Olen jatkossakin Pekantin asiakas, ja olen suositellut sitä myös kollegoilleni. Ihmettelen vain, että saankohan erityispalvelua, vai saavatko kaikki muutkin Pekantilta näin hyvää vastinetta?

    Palataan lopuksi vielä Volvoihin ja sukupolvilta toisille siirtyviin perinteisiin. Vuonna 1934 Turku sai teilleen ensimmäisen Volvon. Sitä ajoi Esa-Matin isoisä. Vuonna 1955 samainen mies osti Volvo PV:n. Tämä tuoreempi isoisän Volvo on ajokuntoisena edelleen Esa-Matin autotallissa.